Hilja Haahti, Kristillisen Taideseuran perustaja

Hilja Haahti (1874–1966) toimi ensin Kolmisointu-yhdistyksen ja sitten Kristillisen Taideseuran puheenjohtajana vuoteen 1946 asti. Varsinaisen elämäntyönsä hän teki kirjailijana. Hänen tuotantoonsa kuului mm. runoja, romaaneja ja hengellisiä tekstejä. Romaanikirjailijana hän oli aikansa luetuimpia. Parhaiten hänen tuotannostaan tunnetaan nykyisin virsien sanoitukset, kuten Tule kanssani, Herra Jeesus ja suomennokset, kuten Maa on niin kaunis.

Taideseuran historiaa

Seuran edeltäjän Kolmisoinnun avainsanoja olivat taide, kristillisyys ja suomalaisuus. Se oli aloittanut toimintansa jo vuonna 1903. Hilja Haahti alkoi kuitenkin suunnitella toimivampaa yhdistystä ja vuonna 1909 hän perusti ystävineen Kristillisen Taideseuran. Seura korosti toiminnassaan taiteen merkitystä ja tehtävää kansan valistajana ja toiminnan päämääränä pidettiin kansan taideharrastuksen herättämistä. Tehtiin esitelmämatkoja ympäri maata, järjestettiin taidetilaisuuksia ja perustettiin opintokerhoja. Seuran neuvontatoimistosta seurakunnat saivat ohjeita ja avustuksia kirkkojen ja rukoushuoneiden koristamiseen. Paikallisyhdistyksiä syntyi kymmeniä eri puolille maata. Toiminnassa oli mukana monia kirkon ja maan kulttuurielämän vaikuttajia kuten Haahden puoliso säveltäjä Ilmari Krohn sekä monia piispoja, kuten Kuopion piispa Eino Sormunen vuosina 1939-1962. Merkittävä vaikuttaja oli rovasti Tauno Sarantola, joka toimi Kristillisen Taideseuran puheenjohtajana ja hallituksen jäsenenä vuosien 1969-87 aikana.

Sata vuotta Kristillisen Taideseuran taivalta on tullut täyteen. Seura julkaisi 100-vuotisjuhlassaan 24.3.2019 kirjan Ikkunasta näkee ulos ja sisälle - Kristillisen taiteen polkuja 1919 – 2019’. Kirjassa on 17 tunnustettujen kirjoittajien artikkelia eri taiteenaloita. Yksi niistä on katsaus seuran historiaan.

Multimedia Ilmari Krohn – Ikiaartehet